Ducati Scrambler Forum banner

Glijdende koppeling?

34K views 28 replies 14 participants last post by  Joe F  
#1 ·
Ik merkte dit tijdens een langere rit, maar onder belasting en bij het accelereren (130-145 km/u en hoger) voel ik de koppeling slippen en ik kan zien/voelen/horen hoe het toerental omhoog gaat totdat het weer oppakt. Heeft iemand al gekeken naar een aftermarket koppeling, platen of veren?

#2 ·
Ik merkte dit tijdens een langere rit, maar onder belasting en bij het accelereren (130-145 km/u en hoger) voel ik de koppeling slippen en kan ik de toeren zien/voelen/horen stijgen totdat deze weer oppakt. Heeft iemand zich verdiept in een aftermarket koppeling, platen of veren?
Ik moest mijn koppeling aanpakken nadat ik de prestaties aanzienlijk had verhoogd. De standaard koppeling kon de extra pk's simpelweg niet bijhouden.

Het enige wat ik hoefde te doen, was de standaard platen een beetje schoonmaken en "opruwen".

Als je een standaard motorfiets hebt, betwijfel ik of je iets anders hoeft te doen dan de kabel goed af te stellen. De afstelling zit aan de rechterkant, net onder de tank.

#17 ·
2 jaar in het bezit van een Urban Enduro uit 2016

Hoi allemaal. Hier een scrambler-rijder met veel kilometers.

Ik geef mijn mening over het koppelingsfiasko. Mijn Urban Enduro uit 2016 begon in 2016 bij 7500 mijl met slippen van de koppeling. De dealer heeft de koppeling afgesteld en het probleem een paar maanden opgelost, maar uiteindelijk moest de koppeling volledig worden vervangen. Het was een nachtmerrie van klantenservice om de situatie op te lossen, omdat de dealer het koppelingsprobleem niet onder garantie wilde oplossen. Het kwam erop neer dat ik de CEO van Ducati North America persoonlijk moest ontmoeten om de zaken in beweging te krijgen. De koppeling werd in juni 2017 vervangen bij 15.000 mijl.

In september 2018 ben ik 1.000 mijl verwijderd van mijn 30.000 mijl beurt en de nieuwe koppeling slipt, waardoor de motorfiets niet echt sneller kan dan 65 mph.

Dit is de eerste motorfiets waarbij ik heb meegemaakt dat de koppelingen vrij snel slijten.

Ik zal de koppeling deze keer zelf vervangen en zal updates geven zodra ze komen.

Heeft iemand anders problemen met het vervangen van de koppeling? :(

#18 ·
Hé Minihuey, ik heb iets meer dan 12.000 mijl op mijn 2017 Cafe Racer staan, en ik heb al bijna vanaf het begin van mijn bezit problemen met de koppeling. Je bent niet de enige. Ze zijn in de loop van de tijd alleen maar erger geworden - zoals te verwachten was. De dealer heeft natuurlijk de kabels en de hendel gecontroleerd en zei dat het binnen de specificaties viel. Ik ben verbaasd over hoe inferieur het OEM-koppelingspakket is. Ik rijd al 23 jaar en heb maar één koppelingspakket vervangen op een CBR die ik vroeger als stuntfiets gebruikte. Ik heb een GSXR1000 die ik als racefiets en tourfiets heb gebruikt, met 55.000 mijl erop en heb NOOIT de koppeling hoeven te vervangen.

Toen ik met de dealer sprak, zeiden ze dat het OEM-koppelingspakket eigenlijk de beste optie is voor prestaties, maar ik ben erg sceptisch. Iemand heeft eerder een link naar Barnett-koppelingen geplaatst, en ik denk dat ik ze eens ga proberen. De Barnett-producten zullen eigenlijk ongeveer 100 dollar goedkoper zijn dan OEM van de dealer. Ik zal foto's en tips plaatsen zodra ik de wissel heb voltooid.

#21 ·
Koppeling slipt

Hé Minihuey, ik heb iets meer dan 12.000 mijl op mijn 2017 Cafe Racer en ik heb koppeling slipproblemen gehad vanaf bijna het begin van mijn bezit. Je bent niet de enige. Ze zijn in de loop der tijd alleen maar erger geworden - zoals te verwachten. De dealer heeft natuurlijk de kabels en hendel gecontroleerd en zei dat het in orde was. Ik ben verrast hoe inferieur het OEM-koppelingspakket is. Ik rijd al 23 jaar en heb slechts één koppelingspakket vervangen op een CBR die ik vroeger als stuntfiets gebruikte. Ik heb een GSXR1000 die ik als racefiets en tourfiets heb gebruikt, met 55.000 mijl erop en heb de koppeling NOOIT hoeven te vervangen.

Toen ik met de dealer sprak, zeiden ze dat het OEM-koppelingspakket eigenlijk de beste optie is voor prestaties, maar ik ben erg sceptisch. Iemand heeft eerder een link naar Barnett-koppelingen gepost en ik denk dat ik ze ga proberen. De Barnett-producten zullen eigenlijk ongeveer 100 dollar goedkoper zijn dan OEM van de dealer. Ik zal foto's en tips plaatsen zodra ik de wissel heb voltooid.
Mijn koppeling begon rond 19 T mijl te slippen en bij 20 T mijl was het heel erg - probeerde Ducati het te laten repareren, maar mijn dealer zei dat hij nog nooit van het probleem had gehoord en dat het sowieso een "slijtage"-item is. Met andere woorden - geen garantie. Sprak met een man in Duc hdqtrs en hij verklaarde hetzelfde. Ik vertelde hen beiden dat als hun koppeling een 79-jarige man niet kan weerstaan, ze een groot probleem hebben. Hoe dan ook, ik heb een Barrnete geĂŻnstalleerd en het is geweldig. Een veel scherper gevoel en natuurlijk geen slip. Waarschijnlijk de laatste ducati die ik koop, niet vanwege de leeftijd, want ik wissel ongeveer elk jaar van motor. Gewoon de slechte deal die ik kreeg van een "Premier"-merk.

#19 ·
2017 Scrambler Café Racer koppelingsvervanging - platen en veren

Ik heb mijn 2017 Scrambler Cafe Racer OEM natte koppeling vervangen bij 12.500 mijl met Barnett koppelingsplaten $239.06 (onderdeelnummer 306-25-20015) en veren $22.96 (onderdeelnummer 501-41-06006). Stel gerust vragen in de thread en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden. ***** ENORME TIP ***** Als je een slippende koppeling hebt ervaren op je Scrambler en je kilometerstand minder dan 30k is, raad ik je ten zeerste aan om eerst het koppel van de duwplaatveerbouten te controleren en de dikte van elke plaat te controleren met een micrometer. Raadpleeg de servicehandleiding voor specificaties. Je hoeft waarschijnlijk alleen maar de duwplaatveerbouten aan te draaien. Door deze twee dingen te controleren, kun je mogelijk de kosten van een nieuw koppelingspakket besparen. Laat je dealer ook niet iets ongelooflijk nutteloos vertellen als: "Nou, de hendel is prima afgesteld." De monteur van mijn dealer heeft daadwerkelijk op mijn motor gereden, de slippende koppeling ervaren en kwam toen terug en vertelde me dat ik de kabel moest smeren. Ik denk dat hij misschien terug naar de garageschool moet.

Gereedschap/onderdelen die ik heb gebruikt (je kunt mogelijk andere/minder gereedschappen gebruiken):
5 mm inbussleutel (ik gebruikte een boor om het verwijderen van de bout te versnellen)
10 mm ringsleutel (ratel is de voorkeur)
11 mm ringsleutel
Momentsleutel in inch pond of NM (moet in staat zijn om zo weinig als 5NM te draaien)
rubberen hamer
Aceton
verfmarker
pakkingmaker
verse olie /filter
oliepan
trechter
touw
koppelingsplaten
koppelingsveren
borstel
magnetische bout pick-ups
micrometer/schuifmaat

Stap 1: verwijder de uitlaatpijpsecties om de distributiekap en alle bouten op de koppelingsdeksel bloot te leggen. Verwijdering van de hitteschild is niet nodig. Door de uitlaat eerst te verwijderen, is de oliefilter gemakkelijker te bereiken.

Stap 2: olie aftappen door de olieaftapplug te verwijderen (5 mm inbussleutel); oliefilter verwijderen

Stap 3: rechter voetsteun (10 mm sleutel) en achterremlichtschakelaar (11 mm sleutel) verwijderen. Deze stap is niet helemaal nodig. Ik merkte echter dat het verwijderen van de voetsteun het veel, veel gemakkelijker maakte om toegang te krijgen tot de motor bij het reinigen van de contactoppervlakken en het vervangen van de deksel met pakkingmaker.

Stap 4: distributieriemdeksel verwijderen (5 mm inbussleutel). adviseer om een sjabloon te maken voor de bouten die je van de distributieriemdeksel verwijdert en de bouten in een gemarkeerd patroon te plaatsen.

Stap 5: koppelingsdeksel verwijderen (5 mm inbussleutel). adviseer om een sjabloon te maken voor de bouten die je van de koppelingsdeksel verwijdert en de bouten in een gemarkeerd patroon te plaatsen. Je hebt de hamer nodig om de koppelingsdeksel van het motorblok los te maken. Geef het een paar harde klappen terwijl je tegelijkertijd hard aan de lipjes trekt. Probeer de koppelingsas naar buiten gericht te houden, zodat deze niet vast komt te zitten op de koppelingsbedieningspen terwijl je de deksel weghaalt.

Stap 6: koppelingsnaafassemblage verwijderen (5 mm inbussleutel). verwijder alle 6 duwplaatveerbouten. veren verwijderen. duwplaat verwijderen (koppelingsbedieningspen in het midden inbegrepen). koppelingsnaaf verwijderen. verwijder alle frictieplaten uit de koppelingsbehuizing.
****** Je hoeft de borgmoer van de koppelingsbehuizing niet te verwijderen als je alleen de frictieplaten en veren vervangt.******
Reinig de contactoppervlakken van de motor en de koppelingsdeksel met een borstel of schraper en veeg de resten schoon met aceton voordat je pakkingmaker aanbrengt.

Stap 7: nieuw koppelingspakket installeren. zorg ervoor dat je de aandrijf- en aangedreven platen in de juiste volgorde hebt, zoals beschreven in de servicehandleiding. Ik ontdekte dat de gemakkelijkste manier om deze taak uit te voeren zonder de koppelingsbehuizing te verwijderen, is om de platen op de naaf te installeren en ze op hun plaats vast te binden met behulp van de kernstrengen van 550 parachutetouw. schuif het hele pakket in de koppelingsbehuizing en let op de uitlijning van de vinnen van de naaf met de groeven van de behuizing.

Stap 8: hermontage. interne veren, duwplaat, duwplaatveren en bouten installeren. draai de duwplaatveerbouten vast met het opgegeven koppel. breng pakkingmaker aan op de koppelingsdeksel. installeer onmiddellijk de koppelingsdeksel en draai de bouten in een kruispatroon vast. installeer voetsteun en remhendel indien eerder verwijderd. installeer oliefilter en aftapplug indien nog niet geĂŻnstalleerd. plaats de distributieriemdeksel terug. plaats alle uitlaatcomponenten terug. vul de motor met het juiste type en de juiste hoeveelheid olie.

Stap 9: testen. laat de motor draaien en controleer op lekkages. controleer de afstelling van je koppelingshendel en de afstelling van de achterrem. ga weer genieten van je Ducati Scrambler!

Attachments

#29 ·
2017 Scrambler Café Racer koppeling vervangen - platen en veren

Ik heb mijn 2017 Scrambler Cafe Racer OEM natte koppeling vervangen bij 12.500 mijl met Barnett koppelingsplaten $239,06 (onderdeelnummer 306-25-20015) en veren $22,96 (onderdeelnummer 501-41-06006). Stel gerust vragen in de thread en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden. * ENORME TIP * Als je een slippende koppeling hebt ervaren op je Scrambler en je kilometerstand minder dan 30k is, raad ik je ten zeerste aan om eerst het koppel van de duwplaatveerbouten te controleren en de dikte van elke plaat te controleren met een micrometer. Raadpleeg de servicehandleiding voor specificaties. Je hoeft waarschijnlijk alleen maar de duwplaatveerbouten aan te draaien. Door deze twee dingen te controleren, kun je mogelijk de kosten van een nieuw koppelingspakket besparen. Laat je dealer ook niet iets ongelooflijk nutteloos vertellen, zoals "nou, de hendel is prima afgesteld." De monteur van mijn dealer heeft daadwerkelijk op mijn motor gereden, de slippende koppeling ervaren en kwam toen terug en vertelde me dat ik de kabel moest smeren. Ik denk dat hij misschien terug naar de garageschool moet.

Gereedschap/onderdelen die ik heb gebruikt (je kunt mogelijk andere/minder gereedschappen gebruiken):
5 mm inbussleutel (ik heb een boor gebruikt om het verwijderen van de bouten te versnellen)
10 mm ringsleutel (ratel is de voorkeur)
11 mm ringsleutel
Momentsleutel in inch-pounds of NM (moet in staat zijn om zo weinig als 5NM aan te draaien)
Rubberen hamer
Aceton
Verfmarker
Pakkingmaker
verse olie / filter
Oliepan
Trechter
Touwtje
koppelingsplaten
koppelingsveren
borstel
Magnetische boutopnames
Micrometer/schuifmaat

Stap 1: verwijder de uitlaatpijpsecties om de distributiedeksel en alle bouten op de koppelingsdeksel bloot te leggen. Verwijdering van de hitteschild is niet nodig. Het verwijderen van de uitlaat maakt het gemakkelijker om de oliefilter te verwijderen.

Stap 2: olie aftappen door de olieaftapplug te verwijderen (5 mm inbussleutel); oliefilter verwijderen

Stap 3: verwijder de rechter voetsteun (10 mm sleutel) en de achterremlichtschakelaar (11 mm sleutel). Deze stap is niet helemaal nodig. Ik merkte echter dat het verwijderen van de voetsteun het veel, veel gemakkelijker maakte om toegang te krijgen tot de motor bij het reinigen van de contactoppervlakken en het vervangen van de deksel met pakkingmaker.

Stap 4: verwijder de distributieriemdeksel (5 mm inbussleutel). adviseer om een sjabloon te maken voor de bouten die je van de distributiedop verwijdert en plaats de bouten in een gemarkeerd patroon.

Stap 5: verwijder de koppelingsdeksel (5 mm inbussleutel). adviseer om een sjabloon te maken voor de bouten die je van de koppelingsdeksel verwijdert en plaats de bouten in een gemarkeerd patroon. Je hebt de hamer nodig om de koppelingsdeksel van het motorblok los te maken. Geef het een paar harde klappen terwijl je tegelijkertijd hard aan de lipjes trekt. Probeer de koppelingsas naar buiten te richten zodat deze niet vast komt te zitten op de koppelingsbedieningspen terwijl je de deksel wegtrekt.

Stap 6: verwijder de koppelingsnaaf (5 mm inbussleutel). verwijder alle 6 duwplaatveerbouten. verwijder veren. verwijder duwplaat (koppelingsbedieningspen inbegrepen in het midden). Verwijder de koppelingsnaaf. verwijder alle frictieplaten uit de koppelingsbehuizing.
** Je hoeft de borgmoer van de koppelingsbehuizing niet te verwijderen als je alleen de frictieplaten en veren vervangt.**
Reinig de contactoppervlakken van de motor en de koppelingsdeksel met een borstel of schraper en veeg de resten schoon met aceton voordat je pakkingmaker aanbrengt.

Stap 7: installeer het nieuwe koppelingspakket. zorg ervoor dat je de aandrijf- en aangedreven platen in de juiste volgorde hebt, zoals beschreven in de servicehandleiding. Ik ontdekte dat de gemakkelijkste manier om deze taak uit te voeren zonder de koppelingsbehuizing te verwijderen, is om de platen op de naaf te installeren en ze op hun plaats te binden met behulp van de kernstrengen van 550 parachutetouw. Schuif het hele pakket in de koppelingsbehuizing en let op dat je de vinnen van de naaf uitlijnt met de groeven van de behuizing.

Stap 8: hermontage. installeer interne veren, duwplaat, duwplaatveren en bouten. draai de duwplaatveerbouten vast met het opgegeven koppel. breng pakkingmaker aan op de koppelingsdeksel. installeer onmiddellijk de koppelingsdeksel en draai de bouten in een kruispatroon vast. installeer voetsteun en remhendel indien eerder verwijderd. installeer oliefilter en aftapplug indien nog niet geĂŻnstalleerd. plaats de distributieriemdeksel terug. plaats alle uitlaatcomponenten terug. vul de motor met het juiste type en de juiste hoeveelheid olie.

Stap 9: testen. laat de motor draaien en controleer op lekkages. controleer zowel de afstelling van je koppelingshendel als de afstelling van de achterrem. geniet weer van je Ducati Scrambler!
Ter info: je kunt de koppeling vervangen zonder de olie af te tappen. Ik zette het achterwiel op een stuk hout van 2 inch en zette de standaard neer. Alle olie ging naar de linkerkant van de motor en er kwam niets uit toen ik de deksel en platen verwijderde. Bespaart enorm veel tijd, vooral als je de koppeling een paar keer moet tweaken.

#20 ·
Bedankt daarvoor, het is echt nuttig.
Ik kocht een Barnett-set toen de mijne na een service begon te slippen. Tegen de tijd dat de kit via het VK uit de VS in Spanje aankwam, werkte de koppeling weer prima!
Maar ik zal het op een dag nodig hebben en dit zal nuttig zijn, dus nogmaals bedankt voor de uitwerking en de foto's.

#23 ·
Dit is een geweldige post, bedankt!

Vraag. Houdt u bij het opnieuw installeren van de koppelingsdeksel de koppelingsas ook naar buiten gericht, zoals u deed bij het verwijderen? Ik vraag dit omdat ik dit heb gedaan en alles heb vastgezet, maar wanneer ik de aandrijfeenheid met de hand beweeg, voordat ik de koppelingskabel bevestig, heeft deze geen weerstand anders dan de interne veer. Ik wil niet verder gaan als de as niet correct is geplaatst (ik kan me niet voorstellen hoe het draaien van de aandrijfeenheid ervoor kan zorgen dat de as naar binnen wordt geduwd).

Bedankt - J!

#24 ·
Korte vraag voor degenen onder jullie die hun koppelingsmanden uit elkaar hebben gehad:
Ziet het eruit alsof de achterkant van de koppelingsbedieningspen (#6) hol is? Ik wil mijn koppelingsactivering vervangen door hydraulische componenten, en ik zou dat graag willen doen zonder de mand uit elkaar te halen. Als de hydraulische duwstang in de achterkant van die bad-boy kan zakken, werkt het misschien zonder demontage.

Bedankt!

Attachments

#25 ·
Hoe houdt de koppeling zich nu op je Cafe Racer? Ik heb net een nieuwe 18 gekocht en heb pas 250 mijl gereden en hoewel hij niet slipt, weet ik zeker dat ik de koppeling op een gegeven moment zal moeten upgraden. Ik rijd er niet hard mee omdat het voor mij meer een motorfiets is om mee rond te cruisen. Ik heb veel sportmotoren en Buells gehad en heb nog nooit problemen met de koppeling gehad. Ik vraag me af of het al die scramblers zijn die problemen hebben of dat het er maar een paar zijn.

#26 ·
Hoe houdt de koppeling het nu vol op je Cafe Racer? Ik heb net een nieuwe 18 gekocht en heb pas 250 mijl gereden en hoewel hij niet slipt, weet ik zeker dat ik de koppeling op een gegeven moment zal moeten upgraden. Ik rijd er niet hard mee, want het is meer een motorfiets om mee rond te cruisen. Ik heb veel sportmotoren en Buells gehad en heb nog nooit problemen met de koppeling gehad. Ik vraag me af of het al deze scramblers zijn die problemen hebben of dat er maar een paar zijn.
Nee, het komt wel goed. Het probleem concentreert zich volledig rond de eerste paar modeljaren die een koppelingskabel gebruikten in plaats van een hydraulische koppelingsactuator. De kabelafstelling is cruciaal om te voorkomen dat de koppeling vroegtijdig slijt. Als hij te ver naar binnen is afgesteld, schakelt hij niet goed en sleept hij als je de koppeling stilhoudt. Als hij te ver naar buiten staat, slipt hij bij hoge belasting. Helaas wordt de afstelknop slecht op zijn plaats gehouden met een waardeloze kleine clip die hem niet tegen het draaien beschermt.

Je motor heeft een hydro-koppeling. Het komt helemaal goed.